Sommar tårta

0
Tänkte dela med mig av ett recept på fyllningar till tårta och hur jag gjorde den! 


Mikas sommar tårta

Tårtbotten
4 ägg
1,5 dl socker 
1,5 dl mjöl

Fyllning 1

Vaniljkräm - har tyvärr inte receptet här nu och kan inte det i huvudet men det är vanlig vaniljkräm inte så svårt att sno ihop! 

Fyllning 2

Hallon
Socker
Potatismjöl

Fyllning 3

Nutella
Grädde


Börja med att slå på ungen på 200 grader. 

Sedan vispar du ägg och socker poröst, 
Sikta ner mjölet och vänd ner mjölet försiktig för att behålla det porösa i smeten.
Sen kan du även smaksätta den men citronzest och valinjsocker! 

Smöra och häv ströbröd i en form som är 24 cm i diameter! 
Ha den inne i mitten utav ugnen i ungefär 20 min eller så kollar du med en potatis sticka om den blir kladdig eller inte när du drar ut det ifrån tårtan!

Fyllning 2 
Tina hallonen lite ( om du ej har färska) 
Häv på socker och rör om tills sockerkristallerna försvunnit.
Sen kan du även strö på lite potatismjöl och det gör du just för att den inte ska bli så rinnig utan att den ska suga pt sig lite av hallon saften.

Fyllning 3

Vispa grädde och sen häver du i så mycket nutella du vill för smake och för konsistensen!

Jag använder grädde för att nutellan ska bli lite lösare så man lättare kan bre ut den på tårtan så jag använder inte så mycket grädde för den blir ganska lös av bara lite!



Sen botten är klar så väntar du tills den har svalnat, när den har gjort det så delar du sen i 3 och så börjar du lägga lagren i den ordningen du vill! 

Jag la det:
Toppen - hallonen
Mitten - vaniljkräm
Botten - nutella 

Sen när det är klart så spacklar jag den med vispad grädde och sen så lägger jag kittykatt, chokladkakorna, runt om och knyter fast dom Med ett snöre. Och så toppar jag den med färska jordgubbar!